11-03-2020 't Heuvelke is beste basisschool van Nederland

Basisschool 't Heuvelke in Geleen krijgt een 9,6 in het scholenonderzoek van RTL, omdat het al drie jaar op rij hoge scores behaalt bij de eindtoets.

Lees hier het krantenartikel in De limburger van 10 maart 2020.

07-10-2019 #Ik ben leerkracht #Trots op mijn vak

Trots op ons vak! Dat is wat de schoolbesturen uit de regio Zuid- en Midden-Limburg én de Nieuwste Pabo bindt. En dat is wat we ook willen uitdragen!

We hebben de handen in elkaar geslagen om ons mooie vak in beeld te brengen en te laten zien wat het vak leerkracht op een basisschool inhoudt én hoe je leerkracht wordt.

We willen meer studenten in Limburg enthousiasmeren om voor het vak basisschoolleerkracht (ik wil leerkracht worden) te kiezen en zich aan te melden op dNP. Maar ook richten we ons op de herintreders (ik wil  weer leerkracht zijn), mensen die een tijd geleden een onderwijsbevoegdheid hebben gehaald en bij wie het werken in het onderwijs weer begint te kriebelen. We heten hen van harte welkom terug in het onderwijs. Daarnaast hebben de schoolbesturen plekken voor zij-instromers (ik wil leerkracht worden); ook hen willen we meer informatie bieden via deze campagne.

Algemeen

Onderzoek en ervaringsgegevens wijzen uit dat veel hoogbegaafde kinderen problemen krijgen binnen het reguliere basisonderwijs. Dit kan variëren van onderpresteren en een hekel ontwikkelen aan school tot lichamelijke en psychische klachten. Een aantal kinderen haakt op termijn zelfs helemaal af en volgt geen enkele vorm van onderwijs meer.

Het is dan ook niet gemakkelijk om binnen het reguliere basisonderwijs hoogbegaafde kinderen goed te begeleiden. Zij begrijpen zaken veel sneller dan de gemiddelde leerling, denken en leren meestal op een andere manier (topdown) en hebben een ontwikkelingsvoorsprong van jaren. Onderzoek wijst uit dat deze leerlingen gebaat zijn bij een specifiek onderwijsprogramma dat aansluit bij hun capaciteiten en dat gedeeltelijk of volledig buiten de groep wordt gegeven.

In Sittard-Geleen ging medio augustus 2008 een afdeling voor hoogbegaafden van start. Het onderwijs aan hoogbegaafden is bij Triade geen aparte school, maar een afdeling verbonden aan basisschool De Driesprong in Oud-Geleen. Het zijn dus aparte klassen verbonden aan een reguliere basisschool, waar de leerlingen een eigen leerprogramma volgen. In totaal volgen er momenteel ongeveer 110 leerlingen, verspreid over de basisschoolleeftijd van 4 tot 12 jaar, onderwijs voor hoogbegaafden in zes groepen. De eerste ervaringen van ouders en kinderen zijn erg positief.