21-01-2021 vacature directeur basisschool De Lemborgh
Klik hier voor de profiel- en situatieschets
30-11-2020 't Heuvelke klaar voor de toekomst

Basisschool ’t Heuvelke aan de Dahliastraat in de Geleense wijk Lindenheuvel neemt binnenkort het nieuwbouwdeel officieel in gebruik.
Hiermee zet de onderwijsinstelling een flinke stap richting de brede zorgschool die ze in de toekomst graag wil zijn.

Lees hier het hele artikel

Algemeen

Onderzoek en ervaringsgegevens wijzen uit dat veel hoogbegaafde kinderen problemen krijgen binnen het reguliere basisonderwijs. Dit kan variëren van onderpresteren en een hekel ontwikkelen aan school tot lichamelijke en psychische klachten. Een aantal kinderen haakt op termijn zelfs helemaal af en volgt geen enkele vorm van onderwijs meer.

Het is dan ook niet gemakkelijk om binnen het reguliere basisonderwijs hoogbegaafde kinderen goed te begeleiden. Zij begrijpen zaken veel sneller dan de gemiddelde leerling, denken en leren meestal op een andere manier (topdown) en hebben een ontwikkelingsvoorsprong van jaren. Onderzoek wijst uit dat deze leerlingen gebaat zijn bij een specifiek onderwijsprogramma dat aansluit bij hun capaciteiten en dat gedeeltelijk of volledig buiten de groep wordt gegeven.

In Sittard-Geleen ging medio augustus 2008 een afdeling voor hoogbegaafden van start. Het onderwijs aan hoogbegaafden is bij Triade geen aparte school, maar een afdeling verbonden aan basisschool De Driesprong in Oud-Geleen. Het zijn dus aparte klassen verbonden aan een reguliere basisschool, waar de leerlingen een eigen leerprogramma volgen. In totaal volgen er momenteel ongeveer 110 leerlingen, verspreid over de basisschoolleeftijd van 4 tot 12 jaar, onderwijs voor hoogbegaafden in zes groepen. De eerste ervaringen van ouders en kinderen zijn erg positief.